‘harpjuf zijn is de mooiste job die ik mij kan indenken, dat besef ik iedere keer als ik weer met een glimlach op het gezicht naar huis rij na een lange lesdag. Kinderen en volwassenen mee helpen evolueren, zich muzikaal helpen te ontplooien en al die prachtige muziek aan te kunnen reiken is elke dag weer boeiend en verrassend. En… het houdt mij ook in beweging als mens en docent, stelt me telkens weer voor nieuwe uitdagingen om dingen anders aan te pakken, ik kan er mijn creativiteit in kwijt en ik krijg er zoveel vriendschap en waardering voor terug!’
Naast optreden als harpiste en soliste sta ik ook in het muziekonderwijs en ben ik als harpleerkracht vast verbonden aan de Muziekacademies van Gent, Waregem en Meise. Ik kan er mijn enthousiasme en gedrevenheid in kwijt en bouwde mijn harpklassen uit tot dynamische en levende ontmoetingsplaatsen waar vriendinnen elkaar treffen en samen aan projecten werken. Teamspirit, groepsgeest en creativiteit zijn termen die ik zelf hoog in het vaandel draag. Met een muziekinstrument dat vooral solistisch en alleen optreedt, werk ik daarom rond concert thema’s waarbij elke leerlingen betrokken wordt, beginner of gevorderde. Zo brengen we met ons 40-koppig harpensemble jaarlijks bruisende thema concerten waarbij samengewerkt wordt met andere instrumenten, dansers en beeldmateriaal.
Om de lange zomerstop wat te doorbreken organiseerde ik in 2007 voor het eerst een harpstage in de Belgische Ardennen. Deze stage groeide uit tot een echt ‘harpkamp’ waar de leerlingen elk jaar vol ongeduld naar uitkijken,
Omdat een hele voormiddag harpspelen voor veel kinderen vaak al de nodige concentratie vraagt, groeiden met de jaren ook de omkaderingsactiviteiten uit tot een volwaardig aspect van het harpkamp en werd het kamp een harp-kunst-kamp met allerlei begeleide knutsel en kunst activiteiten, werken met speksteen, boetseren met klei, naaien met vilt, pleistermaskers maken, brood bakken etc.
Dit kamp geeft leerlingen de mogelijkheid om op een ontspannen manier creatief bezig te zijn met hun instrument en andere talenten die ze in zich hebben, ze zien en horen wat anderen zoal doen en gaan daar zelf ook mee aan de slag. Veel van mijn leerlingen combineren inmiddels harpspelen met zingen, maar dit komt nooit in de harples aan bod omdat we daar geen tijd voor hebben en met andere muziek bezig zijn. Het is voor mij als leerkracht werkelijk fantastisch om te zien hoe die ‘jonge lichting’ popnummertjes gaat omvormen tot een harpbegeleiding en dan in groepjes, per 2 of alleen zingen en spelen. Tijdens het kamp krijgen ze dan ook een platform waarop ze zichzelf kunnen ontplooien en tonen wat ze binnen de beslotenheid van de huiskamer verwezenlijken.
Wie liever geen lessen volgt aan een officiële muziekschool kan bij mij ook terecht voor privé lessen in onze professionele muziekruimte waar we in alle rust en op eigen tempo de harp kunnen exploreren.